Grafika rastrowa
W grafice komputerowej grafika rastrowa lub bitmapy są mozaikową strukturą stanowiącą zasadniczo prostokątną siatkę pikseli, czyli punkty koloru, oglądane za pośrednictwem monitora, papieru lub innego wyświetlacza. Obrazy rastrowe są przechowywane w rożnych formatach plików graficznych.
Bitmap odpowiada bit po bicie za obraz wyświetlany na ekranie, na ogół w tym samym formacie jaki używamy do przechowania pliku lub jako osobny plik bitmap. Format bitmap charakteryzuje szerokość i wysokość obrazu w pikselach i liczbie bitów na piksel.
Graficzne edytory rasterów, takie jak Painter, GIMP, Photoshop i MS Paint, działają wokół edycji pikseli, w przeciwieństwie do edytorów grafiki wektorowej CorelDRAW, Adobe Illustrator lub Inkscape, które obracają się wokół linii, krzywych, kształtów i wielokątów.
Bez kompresji każdy piksel, a dokładniej jego kolor, będzie definiowany pojedynczo.
W grafice rastowej znaczenie ma też ostateczna wielkość obrazka, ponieważ po zakończeniu edytowania grafiki wielkość obrazka nie może zostać zwiększona bez zmniejszenia ostrości. Ta grafika jest dobrym sposobem na zapisywanie np. gotowych zdjęć.
Formaty plików grafiki rastrowej można podzielić na trzy typy:
- te używające kompresji stratnej : np. JPG, JPEG lub TTF.
- te używające kompresji bezstratnej: np. BMP, PNG czy GIF
- czy te które nie wymagają kompresji: np. RAW, TGA, czy PSD.