Jak zrobić portfolio?
Portfolio jest dla grafika kluczowym elementem w procesie szukania pracy. Pozwala potencjalnemu pracodawcy zapoznać się z naszym dorobkiem, techniką czy pomysłowością. Zwykle od dobrego i dobrze zaprezentowanego portfolio zależy czy dostaniemy wymarzoną pracę jako grafik, czy też będziemy musieli popracować nad swoimi umiejętnościami. Jednakże może zdarzyć się, że pomimo naszego talentu nasze CV zostaje odrzucone, gdyż portfolio prezentuje się nie za ciekawie. Jak ustrzec się od błędów nieudanego portfolio? Jak sprawić, żeby przykuło uwagę pracodawcy?
Pierwszym elementem jest stworzenie odpowiedniej strony WWW, gdzie zamieścimy nasze prace. Tutaj przydałaby się znajomość HTML oraz CMS. Warto również zadbać o dobry serwis hostujący naszą stronę (np. WordPress) oraz o jej responsywność, czyli aby nasza strona z pracami wyglądała tak samo oglądana na ekranie smartfona, tabletu czy komputera.
Wybrawszy stronę gdzie stworzymy portfolio, warto pomyśleć o wykupieniu odpowiedniego i unikalnego szablonu. Pamiętajmy, że mniej dodatków znaczy lepiej. Co umieszczamy na takiej stronie? Najważniejszym są informacje o twórcy prac, lecz nie życiorys, gdyż nie każdy chce czy ma czas taki czytać. Dalej umieszczamy w jaki sposób można się z nami skontaktować – mail, telefon, skype, komunikator internetowy. Warto zamieścić i CV, gdyż to na pewno zainteresuje potencjalnego pracodawcę.
Jak już wspomniano wyżej, im wygląd portfolio prostszy, tym bardziej czytelny. Zastosowanie zbyt wielu ozdobników, elementów czy elementów animowanych sprawi, że całość będzie zawalona i przykryje główny punkt portfolio, czyli grafiki. Czytelność strony oznacza również umiejętność hierarchizacji informacji – od najważniejszych do tych mniej ważnych.
Jeśli nasze prace są w różnej tematyce, należy stworzyć podstrony z podziałem na tematykę oraz na rok powstania. Pracodawca dużo szybciej odnajdzie te prace, które go interesują, czy to będzie grafika komputerowa, czy np. webdesign.
Nie jest koniecznym opisywanie każdej pracy, zwłaszcza, że w niektórych przypadkach taki opis może popsuć ogólny odbiór pracy. Same prace powinny również zostać umieszczone w dużej rozdzielczości, co wpłynie na ich wyrazistość i czytelność. Pracodawca nie będzie musiał się domyślać co oznacza ten mały obrazek.
Portfolio prezentuje również najlepsze prace, zadbajmy więc o to, aby tylko takie tam się znalazły. Nie wrzucajmy wszystko do jednego wora w myśl wspomnianej wyżej zasady – im mniej tym lepiej. Postawmy na jakość.
Nie zostawiajmy raz stworzonego portfolio samego sobie. Aktualizujmy je o nowe prace czy grafiki. Niech pracodawca widzi nas rozwój oraz motywację.
Na koniec warto zadbać, aby posiadać portfolio również w wersji namacalnej, którą możemy przedstawić pracodawcy bezpośrednio na rozmowie.
Stworzone tak portfolio może zadecydować o naszej przyszłej pracy, warto o tym pamiętać.