Firmy

Elementy identyfikacji wizualnej firmy

Identyfikacja wizualna to nieodzowny element wpływający na odbiór i skojarzenia związane z marką. Wszystkie elementy wizualne i pozawizualne tworzą system, którego celem jest budowanie rozpoznawalności firmy. Dlatego tak istotne jest, aby identyfikacja była spójna, wyróżniająca i oryginalna. Przede wszystkim musi być jednak zaplanowana i wpisująca się w strategię marketingową marki.

Na kompletny system identyfikacji wizualnej składa się kilkanaście elementów, które razem tworzą unikalną całość. Nie każda firma musi stosować je wszystkie, najlepiej, kiedy wybierze te, które będą realizowały jej cele. Poszczególne elementy mogą także się zmieniać. Zdecydowanie najważniejszymi elementami identyfikacji, bez których trudno budować tożsamość marki jest nazwa i logo. Wszystkie elementy znajdują się poniżej:

Elementy wizualne:

  • Oznaczenie firmy, czyli nazwa i logo
  • Slogan
  • Księga znaku
  • Strona internetowa (nazwa domeny i design)
  • Kolorystyka (wszelkich materiałów graficznych, strony www, siedziby)
  • Symbole dekoracyjne
  • Typografie firmowe (krój i wielkość używanych fontów)
  • Dress code pracowników (ubiór, identyfikatory)
  • Pieczątki firmowe
  • Materiały marketingowe (ulotki, gadżety, wizytówki)
  • Design i aranżacja siedziby i otoczenia firmy, stoisk targowych, witryn sklepowych, itd.
  • Wygląd produktów i opakowań.

 

Elementy pozawizualne:

  • Formuła przeprowadzania rozmów telefonicznych
  • Sposób obsługi klientów
  • Ścieżki dźwiękowe wykorzystywane przez firmę
  • Zapachy.

Po co firmie identyfikacja wizualna?

Firmę tworzy się do zarabiania, dlatego im bardziej jest ona rozpoznawalna, tym więcej ma klientów. Właśnie z tego powodu warto pracować nad spójną i jednolitą identyfikacją, która będzie przywoływała skojarzenia odbiorców. Tym sposobem każdy z powyższych elementów i cały system jednocześnie stają się potężnym narzędziem marketingowym. Bardzo istotne jest stałe i konsekwentne stosowanie ustalonych symboli, kolorów oraz znaków. Tylko w ten sposób budujemy świadomość marki i silną więź z klientami. Identyfikacja wizualna to jedna z najważniejszych inwestycji w biznesie.

Jak stworzyć identyfikację wizualną?

Najlepiej do tego celu zatrudnić firmę specjalizującą się w przygotowywaniu systemów identyfikacji wizualnej. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że całość została oparta na dokładnej analizie celów, strategii i założeń marki. Proces tworzenia oczywiście nie będzie możliwy bez stałego zaangażowania właściciela firmy. Najlepiej, kiedy współpraca przebiega etapowo. Warto najpierw postawić na najważniejsze elementy, czyli logo, projekt strony www, materiały marketingowe i promocyjne, wizytówki, papier firmowy itp. Kolejne elementy będą uzupełnieniem tej bazy. Pamiętaj, że wszystkie pomysły, koncepcje i inspiracje nie mogą być w żadnym wypadku kopią innej firmy. W tej kwestii warto postawić na oryginalność, która zainteresuje i pomoże zbudować wokół marki grono klientów. Musisz mieć świadomość, że cały proces tworzenia identyfikacji jest złożony i musi potrwać. A nawet jak już powstanie to trzeba na bieżąco analizować to, co działa, a jakie elementy warto zmienić. Nie bój się tego, bo to dowodzi o rozwoju i samoświadomości firmy.