Jakie były trendy w grafice w 2021?
Miniony rok 2021 zasłynął z wyjątkowych, a wręcz eklektycznych grafik. Tak jak w innych dziedzinach sztuki, muzyki, czy mody i tutaj powstała bogata różnorodność. Pojawiły się jednak techniki, wykorzystywane znacznie częściej w grafice i podkreślające mocno unikalność czasów, w których żyjemy. Jakie pomysły realizowano w grafikach? Za czym podążała nasza uwaga?
1. Elementy 3D
Taki rodzaj projektowania doskonale oddaje osiągnięcia technologiczne oraz możliwości oprogramowania wykorzystując elementy trójwymiarowe. Projektowanie w tej formie skupiało się wokół hiperrealistycznych wizji, które zatarły granicę pomiędzy grafiką a fotografią. Zainteresowaniem cieszyły się projekty 3D połączone ze zdjęciami lub płaskimi ilustracjami. W przypadku projektów on-line były to trójwymiarowe elementy animowane.
2. Inspiracja naturą
Coraz więcej osób świadomie robi zakupy i sięga po produkty o lepszym składzie, naturalne. Aby przyciągnąć uwagę wymagających klientów stworzono opakowania artykułów inspirując się elementami przyrody, roślinami z wykorzystaniem subtelnych kształtów i palety stonowanych barw. Pandemia miała w tym także swój udział, ponieważ ograniczyła nasz kontakt z naturą, a grafiki miały przypomnieć nam o pięknie przyrody i szanowaniu środowiska poprzez projektowanie opakowań z ekologicznych materiałów.
3. Naturalność
2021 rok położył kres nieprawdziwym, podkoloryzowanym grafikom 2020 roku. Postawiono na autentyczność, zgodność z rzeczywistością i akceptację. Nienaturalne i sztuczne pozy zostały zastąpione prawdziwym i rzetelnym obrazem człowieka. Zrezygnowano z mocnego retuszu i pozornej doskonałości, aby trafiać do większości coraz bardziej świadomych odbiorców.
4. Komiks i pop-art
W 2021 roku odświeżono technikę komiksową i pop-art. Tworzono odważne grafiki i ilustracje o skośnych, przekrzywionych kształtach, aby sprawić wrażenie dynamizmu. W pop-arcie zastosowano pastelowe i ziarniste kolory oraz wyraziste linie z klasycznych komiksów.
5. Psychodelia
Lata 60. XX wieku i przygody z różnymi substancjami psychoaktywnymi. Wolność i brak ograniczeń to coś czego szukaliśmy w pandemii. Psychodelia w grafice w tym czasie to szalona kolorystyka i zawiłe, abstrakcyjne wzory, które przytrzymują wzrok. Złożone projekty zawierają często specjalne dodatki, które może dostrzec tylko bystry, wnikliwy odbiorca.
6. Retro futuryzm
Lata 90. XX wieku i wizje artystów dotyczące przyszłości. Fantastyka i spektakularne obrazy wyprzedzające czas jednocześnie nawiązujące do psychodeli, ale wysublimowane. Koncepcja wizualna inspirowania komputerami, kosmosem, kopułami i łukami. Dla odtworzenia wspaniałych pomysłów artyści wykorzystywali jasne, pastelowe kolory.
7. Grafika społecznie zaangażowana
Już rok 2020 pokazał nam jak wiele na świecie trzeba jeszcze zmienić, aby żyło nam się lepiej. Pandemia ujawniła niedoskonałość służby zdrowia, polityki, stanu środowiska. Graficy wyrazili swoje zdanie na temat wydarzeń, które ostatnio miały miejsce pokazując obrazy jak najbardziej wymowne, zdradzające mankamenty i trudności, z jakimi zmagamy się w obecnym czasie.
8. Ekscentryczna typografia
Trendy graficzne 2021 zahaczyły też o typografię tworząc zupełnie nowy styl pełen ekspresji, wychodzący poza normy. Przejawiło się to w rozciągniętych literach, falującej czcionce, dzieleniu wyrazów wbrew zasadom ortografii. Czytelność nie było głównym celem artystów, a raczej wizualnie atrakcyjny tekst, który stał się istotnym elementem kompozycji graficznej i ustanowił nieznaną wcześniej wartość estetyczną.
9. Monochromatyzm
W 2021 r. popularność zdobyły jednokolorowe kompozycje, tzw. kolorystyczny total look. Projekty wykonywano w jednym kolorze lub wielu odcieniach jednego koloru. Wykorzystanie jednego koloru paradoksalnie potrafi doskonale ujawnić przekaz całego obrazu. Minimalistyczny motyw odwrócił na chwilę uwagę od bardziej ekspresyjnych i mocnych trendów graficznych, których powstawało znacznie więcej.