Znaczenie grafiki w User Experience
W natłoku całej masy stron internetowych odpowiednie wyróżnienie się nie jest łatwe. Wiele serwisów stara się przyciągnąć klientów rozbudowaną grafiką, często nawet animowaną. Takie rozwiązania jednak nie zawsze są skuteczne. Wielu użytkowników, zamiast dużej ilości funkcji zawartych w serwisie, woli jednak skromniejszy i bardziej intuicyjny system, który znacznie łatwiej pozwoli się odnaleźć na stronie. Samo uproszczenie funkcjonalności serwisu internetowego często jest jednak nieskuteczne, jeśli nie zastosuje się odpowiednio dobranej szaty graficznej, która sprawi, że pierwszy kontakt z użytkownikiem będzie miał na niego zdecydowany wpływ. W związku z tym nie można pominąć tzw. UX czyli User Experience.
Czym jest UX?
UX czyli, User Experience to termin opisujący doświadczenia użytkownika, związane z korzystaniem z produktu oferowanego przez producenta. Doświadczenia te mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Oczywiście najlepiej jeśli należą one do pozytywnych, ponieważ z pewnością sprawią one, że użytkownik ponownie skorzysta z oferowanego produktu. Termin User Experience pojawił się już w połowie lat 90. Pierwszy raz użył go pracownik firmy Apple Computers Don Norman, kiedy zajął stanowisko nazwane przez siebie „Architektem User Experience”. Termin ten jednak zyskał na znaczeniu dopiero w momencie popularyzacji komercyjnych stron internetowych, w momencie kiedy doświadczenia użytkownika stały się ważniejsze niż w przypadku witryn niekomercyjnych. Wtedy też zdano sobie sprawę, że odpowiednio zaprojektowana strona internetowa może przyciągnąć użytkowników lepiej niż reklama. Podobnie jest także w przypadku różnego rodzaju aplikacji
Grafika a UX
Doświadczenia użytkownika można podzielić na dwie najważniejsze grupy. Są to zarówno doświadczenia oparte na aktywnej interakcji użytkownika z produktem oraz te oparte o interakcję pasywną. Interakcja aktywna ma miejsce w momencie używania produktu, korzystania z jego funkcji i możliwości. Interakcja pasywna natomiast jest w tym przypadku znacznie ważniejsza. Zachodzi ona w momencie zapoznania się użytkownika z produktem. W tym przypadku grafika stron internetowych oraz różnych aplikacji jest najistotniejsza.
Nie bez przesady można powiedzieć, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Dlatego też administrator strony lub twórca aplikacji powinien odpowiednio zadbać o to, aby nie zniechęcić użytkownika do korzystania z jego dzieła. Najważniejszą rolę pełni tutaj szata graficzna, ponieważ zanim użytkownik i być może potencjalny klient zacznie używać naszego produktu, najpierw zwróci uwagę na grafikę. Zastosowanie odpowiedniej kolorystyki może nakierunkować internautę, a być może również potencjalnego klienta, na przeznaczenie strony. Strony sklepów internetowych często mogą mieć jaskrawą kolorystykę, żeby wywoływać gwałtowne emocje i zmuszać klientów do kupna pod wpływem impulsu. Jednak nie jest to regułą, ponieważ zastosowane kolory mogą odnosić się także bezpośrednio do branży, jaką dany sklep się zajmuje. Strony o charakterze informacyjnym natomiast, są dość często utrzymane w stonowanych zimnych barwach. Istnieją dwa główne powody tego stanu rzeczy. Pierwszym z nich jest praktyczność – tekst otoczony zimnymi barwami nie męczy podczas czytania. Drugim powodem jest fakt, że utrzymanie takiej kolorystyki sprzyja ewentualnemu wyróżnieniu najważniejszych treści. Zastosowanie czerwieni pośród kolorów takich jak np.: błękit, w skuteczny sposób wyróżni ważną informację.
Oprócz samej kolorystyki, ważne jest również odpowiednie dobranie elementów graficznych. Użytkownicy najczęściej przemierzają wzrokiem ekran komputera, podobnie jak książkę, od lewej do prawej strony, od góry do dołu. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest taka szata graficzna, która pozwoli na wygodne odczytywanie informacji w taki trybie. Logo strony lub aplikacji, z której korzystamy powinno znajdować się w lewym górnym rogu. Zabieg taki skutecznie potrafi dość szybko zbudować pożądaną identyfikację produktu. Lista oferowanych funkcji powinna natomiast znajdować się po lewej stronie ekranu. W związku z tym, że jesteśmy przyzwyczajeni do czytania od lewej do prawej strony, takie rozwiązanie jest znacznie wygodniejsze, a także pozwala na lepsze wyróżnienie pożądanych treści.
Oprócz tego warto także pamiętać o tym, że ludzie preferują raczej rozwiązania proste, sprawdzone, nie wprowadzające zamętu. Dlatego też stosowanie zbyt dużej ilości animowanych grafik może przynieść negatywny skutek. Nie ma w tym przypadku znaczenia waga strony czy aplikacji. Oczywiście im jest mniejsza, tym lepiej, jednak najważniejsze w tym przypadku jest to aby nie rozpraszać użytkownika. Animowane elementy mogą być używane do wyróżnienia określonych elementów, jednak nie powinny być one zbyt częste, ponieważ podczas czytanie czy wyszukiwania informacji, skutecznie męczą oraz dekoncentrują.
Jak więc widać dobranie odpowiedniej grafiki ma fundamentalne znaczenie w projektowaniu stron internetowych oraz różnego rodzaju aplikacji i potrafi ono wywołać pozytywne dla użytkownika doświadczenia płynące z korzystania z nich. Jak już opisaliśmy to wcześniej – szata graficzna jest pierwszym na co zwracamy uwagę, zanim jeszcze zaczniemy korzystanie z produktu, dlatego też nie możemy jest lekceważyć, ponieważ ma ona bardzo ważne znaczenie w kontekście User Experience.