Firmy

Biblioteka graficzna

Biblioteka graficzna jest jednym z rodzajów biblioteki programistycznej. Biblioteki programistyczne są plikami, które dostarczają dane lub podprogramy mogące zostać następnie wykorzystane z poziomu kody źródłowego właściwego programu. Biblioteki graficzne zawierają najczęściej dane niezbędne do renderowania grafiki. Dane te opisują szczegółowe algorytmy oraz wzory procesu renderowania i w szerszym znaczeniu mogą być opisane definiowane jako interfejsy programowania aplikacji, zawierające zestawy reguł w jaki poszczególne aplikacje komunikują się ze sobą. Ponadto dostarczają one odpowiednich specyfikacji podprogramów, struktur danych i klas obiektów.

Obecnie w powszechnym użyciu dominują dwie główne biblioteki graficzne: DirectX oraz OpenGL. DirectX jest zestawem funkcji API wspomagających również generowanie dźwięku i innych zadań związanych z aplikacjami multimedialnymi. Jest on produktem firmy Microsoft i dostępny jest wyłącznie na platformę Windows oraz konsolę Xbox. OpenGL jest natomiast otwartą i uniwersalną, wieloplatformową biblioteką działającą w architekturze klient-serwer, gdzie klientem jest jest aplikacja wykorzystująca OpenGL, natomiast serwerem jego implementacja.