Efektywne projektowanie stron
Przygotowanie każdego projektu wymaga pomysłu, wstępnego planu i czasu na jego realizację. Niektórzy doświadczeni graficy standardowe projekty przygotowują już z wypracowaną przez siebie dokładnością i nieświadomą kompetencją. Przychodzi jednak taki czas, kiedy rutyna zaczyna przeszkadzać w pracy i warto zmienić nieco perspektywę, aby powstało coś innego, świeżego.
Warto przy tym pamiętać o zasadzie Pareto w projektowaniu, która mówi o tym, że strona kierowana do 20 % klientów, przynosi firmie 80 % zysków. Warto zatem dobrze znać te 20 %, aby skutecznie dobrać formy przekazu na stronie. Przydatna jest w takim wypadku również wiedza nt. typów zachowań klientów wchodzących w skład „magicznych” 20 %. Firmy świadome oddziaływań marketingowych są w stanie dostarczyć taką wiedzę projektantom, aby ułatwić projektowanie dla nich stron, a tym samym zwiększyć skuteczność. Okazuje się, że zaprojektowanie strony w taki sposób, aby nawigacja była podporządkowana zapoznawaniu się przez użytkowników z ofertą, której zakup przyniesie firmie najwięcej korzyści. Takie działanie nie ma na celu rezygnowania z produktów czy usług pobocznych, lecz skupienie się głównie na konkretnych rzeczach za wyższą cenę poszukiwanych przez klientów (soluma.pl).
Podczas projektowania stron warto czasami odejść od komputera. Komputerowy dystans, pozwoli otworzyć się na inne rozwiązania (widoczne w otaczającej realnej rzeczywistości) w zamian wpatrywania się w ekran komputera. Praca z tandemie kartka-ołówek rozwija kreatywność. Stworzenie na papierze prostych kształtów nie wymaga korzystania z zaawansowanego oprogramowania. Swobodna tworzenia (niczym nieograniczone) pozwala na odnajdywanie takich rozwiązań (unikatowych), których nie podpowie żadna „maszyna”. Łatwiej też w wersji papier-ołówek o wszelkie korekty i delikatne poprawki, które przy komputerowym projektowaniu wymagałyby większej ilości ruchów i czynności. Warto również podczas projektowania robić przerwy w pracy. Nawet kilkuminutowe oderwanie się pozwoli „odświeżyć” umysł i zyskać ogląd z innej perspektywy, która może nasunąć nowe pomysły. Ponadto trzymanie się wcześniej opracowanych wytycznych np. brief (formularz wypełniony przez klienta, bądź notatka ze spotkania zawierająca kluczowe punkty i najważniejsze cechy przygotowywanego projektu) pozwoli trzymać się wytycznych. Tak jak w większości branż również w projektowaniu pojawiają się pewne trendy i mody. Warto jednak być wiernym własnej intuicji i kreatywności i „ślepo” nie podążać za trendami. Trendy ulegają zmianom, po jednych pojawiają się zaraz nowe. W projektowaniu chodzi o to, aby stworzyć projekt „adaptowalny” do panujących warunków, jak również przykuwający uwagę. Warto również w procesie tworzenia projektów, być otwartym na konstruktywną krytykę i ocenę innych(grafmag.pl).