Firmy

Etapy tworzenia logotypu

Mimo że każde logo powinno być inne, dostosowane do grupy docelowej oraz wyrażające indywidualizm danej marki, jest schemat, według którego projektanci tworzą logotyp. Zobacz, czym on jest, czym różni się od logo oraz jak krok po kroku je zaprojektować.

Logo to połączenie logotypu i sygnetu. Logotyp to znak tekstowy, a sygnet to znak graficzny. Każdy z tych elementów może funkcjonować osobno i być wykorzystywany w komunikacji wizualnej marki. Warto jednak pamiętać, aby obie składowe tworzące logo, były spójne kolorystycznie i odzwierciedlały to, co marka ma do przekazania.

Logotyp dodatkowo powinien wyróżniać się oryginalną topografią, odpowiednią czcionką (wielkością, rozstawem liter) oraz przemyślaną kompozycją tekstową.

Po pierwsze brief

Kiedy klient zgłasza się do grafika lub agencji, specjalizującej się w projektowaniu logo, wykonawca musi zebrać jak najwięcej informacji, odnośnie firmy. Trzeba dowiedzieć się, czym klient się zajmuje, kim jest jego grupa docelowa, jakie wartości są dla niego ważne, co chce przekazać w swojej identyfikacji wizualnej.

Na tej podstawie można stworzyć brief, który będzie punktem wyjścia do pracy dla projektanta.

Po drugie koncepcja wizualna

Znając potrzeby klienta, czas na stworzenie koncepcji. Często zaczyna się od odręcznych szkiców, a później przenosi się je na wersję elektroniczną. Przy projektowaniu logotypu trzeba skupić się na tym, jakie symbole, czcionki oraz kolory powinny kojarzyć się z daną marką.

Przykładowo, pastelowy logotyp zaprojektowany w ozdobnej czcionce od razu sugeruje, że produkty czy usługi są kierowane do kobiet. Z kolei czerń i proste litery mocniej przyciągają mężczyzn. A kolor żółty często widnieje w logotypach biznesów kreatywnych, bo symbolizuje dynamikę działania i otwarty umysł, zielony od razu kojarzy się z ekologią, natomiast niebieski wzbudza zaufanie, dlatego tak często pojawia się np. w reklamach usług finansowych.

Po trzecie projektowanie

Po wypracowaniu wstępnej koncepcji trzeba przygotować ostateczny projekt logo albo kilka wersji, spośród których ostateczną ma wybrać klient. Warto pamiętać, aby logotyp był dostępny także w wersji czarnobiałej, z odwróconymi kolorami i na przezroczystym tle, aby można go było wykorzystać w wielu miejscach.

Po czwarte wprowadzenie do systemu identyfikacji wizualnej

Kiedy logo zostanie zaakceptowane, trzeba wprowadzić je do systemu identyfikacji wizualnej, czyli przygotować szyld do siedziby, umieścić je na stronie internetowej i w mediach społecznościowych, nadrukować na notesach, gadżetach, wizytówkach i ulotkach.

Jeżeli klient wyrazi taką chęć, to na tym etapie można stworzyć także księgę znaku, czyli spójny i kompletny opis tego, w jaki sposób korzystać z logo. W księdze znaku są podane różne warianty logo, opisane wartości, tło, opis skalowania znaku (aby np. proporcje nie były zaburzone), przykłady dobrego i złego wykorzystania. Księga znaku pozwala wypracować spójny wizerunek graficzny i uniknąć błędnego wykorzystywania naszego znaku np. przez różne działy w firmie, media czy partnerów biznesowych.