Firmy

Grafika komputerowa – od czego zacząć?

grafika komputerowa

Obecnie prawie każdy projekt graficzny przygotowywany jest przy użyciu komputerów. Dlatego też opanowanie grafiki komputerowej stało się bardzo pożądaną umiejętnością. Dzięki posiadaniu odpowiednich kompetencji oraz narzędzi, grafika komputerowa może okazać się także dość zyskownym zajęciem.

Grafika komputerowa zajmuje się przede wszystkim wizualizacją artystyczną lub wizualizacją rzeczywistości przy użyciu techniki komputerowej. Stosowana jest ona jednak nie tylko w celach artystycznych i rozrywkowych, ale także pomaga naukowcom i inżynierom.

Zastosowania

Zastosowania grafiki komputerowej są bardzo szerokie. Dzięki jej możliwością jest używana w nauce, np.: jako narzędzie do wizualizacji danych pomiarowych w formie map lub wykresów. Może ona także posłużyć do tworzenia symulacji zjawisk fizycznych. W znaczny sposób pozwala to na zrozumienie przyczyn i skutków ich występowania. Oprócz tego grafika komputerowa jest także bardzo pomocna w procesie projektowania różnych maszyn, narzędzi i urządzeń, a także konstrukcji. Ponadto znajduje ona zastosowanie w kinematografii i przemyśle rozrywki komputerowej. Oczywiście nie można zapominać o wszechobecnym zastosowaniu w marketingu, gdzie grafika komputerowa wyparła tradycyjne formy grafiki całkowicie.

Rodzaje grafiki komputerowej

Grafika komputerowa dzieli się na kilka grup, podzielonych wedle kryteriów, w ramach których jest ona tworzona. Do tworzenia oraz ich edycji służy zazwyczaj inne oprogramowanie. Główne grupy to:

  • Grafika wektorowa, w której obraz składa się z odcinków, łuków oraz innych figur geometrycznych i wektorów. Każda figura i odcinek na takim obrazie jest opisany określonymi parametrami. Przykładowo, kształt figury jest opisany za pomocą współrzędnych jej środka, wierzchołków itd. dzięki temu możliwe jest dowolne powiększanie obrazu bez strat jakości. Grafika wektorowa jest powszechnie używana do tworzenia projektów i planów konstrukcyjnych oraz do dużych form graficznych pozbawionych większej ilości szczegółów.
  • Grafika rastrowa natomiast składa się z dwuwymiarowej tablicy pikseli, czyli punktów o określonym kolorze. Obszar obsadzony pikseli jest nazywany powszechnie bitmapą. Nazwa to jest pozostałością po systemie, w którym pojedynczy piksel mógł być opisany jednym bitem. Pomimo tego, że obecnie piksele są opisywane większą ilością bitów nazwa ta jest nadal stosowana. Grafikę rastrową wykorzystuje się głównie do edycji zdjęć cyfrowych oraz bardzo szczegółowych grafik.
  • Grafika trójwymiarowa może natomiast być złożona z sieci wielokątów, będących najczęściej trójkątami, ze wspólnymi krawędziami i wierzchołkami lub złożona jest z Wokseli, małych elementarnych sześcianów, które można przyrównać do trójwymiarowych pikseli. Inna formą grafiki 3D jest tak, jej matematyczne opisanie, takie rozwiązanie jednak należy do najbardziej zaawansowanych.

Oprogramowanie do tworzenia grafiki

Oprogramowanie z jakiego korzystać będzie grafik komputerowy jest ściśle związane z każdym rodzajem grafiki. Do poszczególnych form służą inne aplikacje, jednak aktualnie ich wybór jest na tyle szeroki, że wybranie odpowiedniej nie stanowi problemu.

Najpopularniejszymi programami do pracy przy grafice rastrowej są Adobe Photoshop oraz jego darmowy konkurent GIMP. Adobe Photoshop to rozbudowany program zawierający wszystkie niezbędne narzędzia konieczne do dowolnego edytowania obrazów. W zależności od potrzeb użytkownika, dostępne są trzy wersje pakietu – Elements zawierający jedynie podstawowe funkcje, Standard, czyli standardowa wersja oraz Extended cechująca się najbardziej rozbudowanym interfejsem. Jednak do zastosowań amatorskich doskonale może sprawdzić się także darmowy odpowiednik drogiego pakietu Adobe, GIMP. GIMP jest programem wzorowanym na Photoshopie i zawiera bardzo podobne narzędzia, dzięki czemu może on być stosowany jego zastępstwie.

Do tworzenia oraz edycji grafiki wektorowej natomiast najbardziej popularnym programem jest pakiet CorelDraw. Oprócz niego bardzo popularnymi programami jest także Adobe Ilustrator, który jest jednak znacznie bardziej zaawansowany oraz FreeHand. Przyszłośc programu FreeHand jest jednak bardzo niepewna, co może powodować brak aktualizacji. W związku z tym wielu grafików rezygnuje z korzystania z niego. Darmową alternatywą jest Inkscape, który został stworzony w ramach projektu GNU.

Praca z grafiką 3D odbywa się natomiast najczęściej z użyciem zaawansowanych i wyspecjalizowanych programów. Warto jednak zaznaczyć, że dużą uniwersalność zapewnia Autodesk 3ds Max, który jest bardzo rozbudowaną aplikacją przystosowaną do profesjonalnych zastosowań oraz Blender, który jest programem darmowym.

Do tworzenia zarówno grafik wektorowych w 2D oraz 3D, które mają zastosowanie inżynieryjne oraz naukowe, najbardziej odpowiedni jest AutoCAD, który jest także najpopularniejszym tego typu produktem na rynku.

Sprzęt

Praca z grafiką komputerową na odpowiednim poziomie wymaga także odpowiedniego sprzętu, który zapewni nam wystarczającą moc obliczeniową i wygodę pracy. Trzema najważniejszymi elementami jest karta graficzna, monitor oraz urządzenie wskazujące, które w tym przypadku najczęściej będzie tabletem graficznym.

Specyfikacja karty graficznej z jakiej korzystają użytkownicy zależy głównie od ich budżetu. Obecnie jednak specyfikacje techniczne cały czas ulegają zmianom, dlatego też aby pracować w wygodny sposób należy wybierać głównie te polecane na forach internetowych dla grafików.

Monitor jako urządzenie wyświetlające obraz, który tworzy grafik jest bardzo ważnym elementem. Wybór odpowiedniego monitora jest bardzo ważny i może rzutować na późniejszą pracę. Pierwszym parametrem, na który powinniśmy zwracać uwagę jest rodzaj podświetlania matrycy. Klasyczne podświetlanie ekranów LCD nie zapewnia tak dobrego efektu jak diody LED, które oprócz tego, że zwiększają pole oświetlenia, pozwalają także na skrócenie czasu reakcji. Kolejnym ważnym czynnikiem jest rozdzielczość. Ze względu na specyfikacje pracy jest ona bardzo ważna. Aby zapewnić sobie należytą jakość pracy rozdzielczość FullHD, czyli 1920×1080 stanowi minimum. Rozmiar ekranu nie powinien być mniejszy niż 22” ponieważ zwiększa to komfort pracy. Im większa rozdzielczość oraz większy ekran, tym bardziej wygodna może być edycja obrazu. Oprócz tego uwagę należy zwracać także na wielkość plamki. Im mniejsza wielkość tym czystszy i ostrzejszy jest obraz. Większe plamki sprawiają, że obraz posiada granulację i nie zapewnia wystarczającej ostrości. Ważny jest również odpowiedni kontrast, który powinien wynosić co najmniej 900:1. Im lepszy kontrast, tym więcej odcieni szarości jesteśmy w stanie rozróżnić. Zaletą może okazać się także pivot pozwalający obrócić ekran o 90 stopni. Rozwiązanie takie może niekiedy bardzo pomóc.

Ostatnim elementem sprzętowym, który może pomóc nam w pracy jest tablet graficzny. Używanie rysika jest znacznie bardziej wygodne niż operowanie myszką i pozwala na wykonywanie bardziej precyzyjnych operacji. Wybierając tablet warto rozważyć propozycję, która oferuje jak najwięcej stopni nacisku i możliwie jak najlepszy czas reakcji oraz największą liczbę linii na cal, które zapewniają wymaganą precyzję. Rozmiar tabletu powinno się dobierać do rozdzielczości monitora. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla rozdzielczości 1920 x 1080 jest format A3.