Jak przeprowadzić rebranding identyfikacji wizualnej?
Rebranding to pojęcie związane z nowoczesnym kreowaniem marki. Każdy doświadczony przedsiębiorca wie, jak ważny jest wizerunek firmy. Z jednej strony musi być stały, by dać się poznać konsumentom, z drugiej powinien się zmieniać wraz z ich potrzebami. Aby dobrze zrozumieć rebranding trzeba wiedzieć, czym jest budowanie świadomości marki. Składają się na nią logo, kolorystyka czy opakowania. Te ostatnie coraz częściej powiązane są w świadomości klientów z ekologią. Jeśli chcemy wpisać się w eko trend, czasem potrzebne są zmiany właśnie na tym poziomie, a to doskonały przykład rebrandingu.
Kluczowy obraz marki
Świadome budowanie marki nie tylko przez identyfikację wizualną, ale i pogłębioną relację z klientem to dziś podstawa przedsiębiorczości. Rynek to jednak ciągła zmiana i rebrandingu mogą potrzebować zarówno młode firmy, jak i starzy gracze zdobywający nowe rynki. Ponieważ zarówno branding, jak i rebranding to procesy kosztowne i często długotrwałe, aby odniosły skutek należy zastanowić się nad ich celem.
Odświeżenie wizerunku z pewnością przyda się firmom, które poszerzają swoją działalność lub zmieniają właściciela. Rebranding przyda się z pewnością wszystkim tym, którym zależy na odświeżeniu lub pogłębieniu relacji z klientami. Zmiana postrzegania wizerunku przedsiębiorstwa jest też często stosowana jako ostatnia deska ratunku, gdy sprzedaż spada. Czy wtedy również ma sens?
Podniesienie obrotów to jeden z oczywistych powodów do rebrandingu. Już na wstępie warto jednak zaznaczyć, że on sam nic nie da, jeśli problemy ze sprzedażą mają swoje źródło gdzie indziej. Nowa strona graficzna, logo czy opakowanie pomoże, gdy niesie za sobą inne konkretne zmiany i lepiej trafia w potrzeby targetu.
ABC skutecznego rebrandingu wizualnego
Nawet gdy dokładnie wiemy, co chcemy osiągnąć, odświeżając nasza markę, zawsze powierzymy przeprowadzenie zmian specjalistom. Oni pomogą nam oszacować ich zakres oraz doradzą tempo, w jakim powinny być wprowadzane. Nagła i całkowita zmiana wizerunku firmy może zaprzepaścić kapitał klientów, którzy znali, lubili markę i byli jej wierni. Im większa firma, tym wolniej nowości powinny być wprowadzane, by uniknąć zaskoczenia wśród klientów. Najlepszy rebranding niesie ze sobą pozytywne zmiany, nie zabierając poczucia bezpieczeństwa stałym nabywcom.
Czy udane odświeżenie marki powinno kierować się zasadą im mniej, tym lepiej? Wszystko jest kwestią indywidualnych celów, ale specjaliści są zgodni: niepotrzebne zmiany mogą przynieść szkodę. Niewielkie, ale znaczące różnice w postrzeganiu marki to najlepszy sposób na efektywny rebranding. Fachowe korekty mogą pomimo częściowej utraty tożsamości marki pomóc nam wejść na nowe rynki zbytu. Proces ten musi być przemyślany i wymaga fachowej wiedzy. Przeprowadzony prawidłowo może dać wymierne efekty. Nie zobaczymy ich od razu. Odpowiedź na potrzeby klientów przełoży się jednak na rosnące wyniki w przyszłości.