Firmy

Jak stworzyć logo

Jednym z najistotniejszych narzędzi marketingowych jest dobre i ciekawe logo. To właśnie firmowy logotyp decyduje o rozpoznawalności danej marki bądź organizacji. Warto zatem zastosować kilka porad, które przyczynią się do stworzenia dobrego logo.

Projekt firmowego logo składa się najczęściej z sygnetu, czyli znaku graficznego oraz z logotypu, czyli znaku typograficznego składającego się z fontu danego kroju. Na loga stworzone wyłącznie z jednego elementu (samego logotypu, jak np. Facebook lub samego sygnetu, jak np. Mozilla) mogą sobie pozwolić jedynie marki o ugruntowanym wizerunku.

logoNiegdyś do projektowania logo używało się wyłącznie kartki papieru i ołówka. Dziś te prowizoryczne narzędzia projektanta zastępuje komputer, choć jednak zanim go włączymy, warto przelać swoje pierwsze pomysły idealnego logo dla firmy na zwykłą kartkę. Komputery bardzo ograniczają wyobraźnię, co spowalnia proces tworzenia dobrego firmowego logo. Projektowanie można zacząć od napisania 2-4 słów, oddających charakter danego przedsięwzięcia, a następnie wypisanie wokół nich skojarzeń. W ten sposób stworzymy graficzną mapę myślową, dzięki której powstanie odpowiednia kolorystyka i forma. Potem należy wybrać 2-3 najlepsze według nas szkice i dopracować je w programie graficznym, np. Adobe Illustrator, Corel Draw. Kiedy uznamy, że dane logo jest już gotowe, warto dany projekt wydrukować, najlepiej w formie kolorowej oraz czarno-białej, a także w różnych rozmiarach. Upewnimy się wówczas, że nasze logo jest czytelne i funkcjonalne.

Zasady projektowania skutecznego i atrakcyjnego logo:

  1. Logo powinno prowadzić do pozytywnych skojarzeń (za pomocą kształtów, zastosowanej kolorystyki).
  2. Dobre logo musi być estetyczne i miłe dla oka, aby odbiorca patrzył na nie z przyjemnością, nie zaś z wymuszoną uwagą.
  3. Logo musi przykuwać wzrok odbiorcy, zwracać na siebie uwagę i być łatwe do zapamiętania, czego efektem będzie rozpoznawalność danej marki.
  4. Tematyka loga musi być ściśle dopasowane do danej firmy, np. jej nazwy (firma Apple- logo w postaci nadgryzionego jabłka), idei lub działania.
  5. Dobre logo jest czytelne, przejrzyste oraz dobrze widoczne na stronie WWW, firmowych wizytówkach, broszurach czy plakatach.

Warto również sprawdzić jakie logo posiada nasza konkurencja i spróbować wyróżnić się spośród niej. Elementami, które powinno się wziąć pod uwagę przy tworzeniu dobrego logo są: charakter danej firmy (konserwatywna czy nowoczesna), natura grupy docelowej, co chce się podkreślić (idea, nazwa firmy), prostota przekazu.

Logo identyfikuje daną markę w świadomości potencjalnych klientów i już od samego początku warto zadbać o jego właściwy wygląd oraz ponadczasowy projekt. Najlepiej jest zwrócić się do fachowców. Ci przedsiębiorcy, którzy nie mają funduszy na tego typu wydatki mogą sami spróbować stworzyć swój własny, firmowy znak rozpoznawczy. Wystarczy mieć dobry pomysł, trochę umiejętności graficznych, a także posiadać znajomość programów komputerowych, takich jak Adobe Photoshop oraz serwisów internetowych zawierających zbiory i narzędzia do tworzenia logo (np. http://www.logotemplater.com/, http://www.templateworkz.com) czy generatorów logo (m.in. http://www.logoease.com/).