Kariera grafika – od czego zacząć?
Praca grafika komputerowego to perspektywiczne i dochodowe zajęcie. Specjaliści z doświadczeniem mogą liczyć na stały dopływ zleceń. Co istotne wielu uznanych grafików nie miało wcześniej żadnego wykształcenia w tym zakresie. Aby skutecznie pracować w zawodzie, nie trzeba wcale kończyć kierunkowych studiów. Grafiki można się nauczyć. Wystarczy dobre oko, wyobraźnia, sprzęt z oprogramowaniem i cierpliwe ćwiczenie kwestii technicznych. Praktyka także w tym przypadku prowadzi do mistrzostwa. A jak zacząć? Oto garść propozycji.
Wybierz swój program i sprzęt
Grafika użytkowa i design to bardzo szerokie pojęcia. Nie warto od razu rzucać się na głęboką wodę. Znajdźmy swoją niszę. Najlepiej zajmować się tym, co rzeczywiście chcemy robić i co wychodzi nam najlepiej. Jeśli nie mamy na to pomysłu, możemy przejrzeć dostępne zlecenia i sprawdzić, jakich ogłoszeń jest najwięcej. Im większe zapotrzebowanie, tym większa szansa na złapanie pierwszych zleceniodawców. Istotne jest też to, by dobrze opanować programy graficzne, których będziemy używać. Jeśli oprogramowanie będzie stawiać zbyt duży opór, szybko się zniechęcimy. A zamiast cieszyć się z efektów, będziemy coraz bardziej sfrustrowani. O wiele lepiej zacząć od tego, na czym znamy się najlepiej i stopniowo, ale konsekwentnie rozwijać swoje zdolności i nabierać doświadczenia. Podobnie w przypadku sprzętu. Niezależnie od tego, czy chcemy używać komputera, czy tabletu, postawmy na sprawdzone oprogramowanie jak na przykład programy uznanej firmy Adobe.
Kursy online, tutoriale video i bazy zdjęć
Jeśli potrzebujemy profesjonalnych porad i brakuje nam praktyki, skorzystajmy z wiedzy dostępnej w Internecie. Znajdziemy tu zarówno płatne kursy, jak i darmowe tutoriale. Video poradniki przeprowadzą nas przez wiele konkretnych zagadnień, takich jak praca na warstwach, krok po kroku. To naprawdę dobry sposób na zdobycie cennych, praktycznych umiejętności. W sieci znajdziemy też wiele darmowych bibliotek zdjęć i grafik, jak Pixabay czy Pexels.
Od prostych zleceń po złożone projekty
Internet pełen jest stron ogłoszeniowych, portali oraz grup społecznościowych, gdzie można znaleźć zlecania dla grafików. To dobre miejsce na start. Warto zapoznać się z tym, jakie ogłoszenia się pojawiają i jakie są ich wymagania. Jeśli znajdziemy coś dla siebie, warto odezwać się do zleceniodawcy. Unikajmy wrzucania swoich ofert bezpośrednio pod postem. Pamiętajmy też, żeby nie schodzić przesadnie z ceny. Szanujmy swój czas, a także konkurencję. Nie warto psuć branży i proponować zbyt niskich cen. Zleceniodawcy wykorzystają okazję i szybko się do tego przyzwyczają.
Budowanie portfolio i zbieranie rekomendacji
Gdy uda nam się już nawiązać kontakt ze zleceniodawcami i zrealizować pierwsze projekty, pamiętajmy o dwóch rzeczach. Po pierwsze od razu zacznijmy budować swoje portfolio. Jeśli zrobiliśmy coś dobrze, warto się tym pochwalić. Po drugie zadbajmy o rekomendację lub opinię od zleceniodawcy. Łatwiej będzie nam wówczas stworzyć swoją wizytówkę lub stronę z projektami w sieci. Bogate portfolio, poparte opiniami klientów, będzie świadczyć o naszym profesjonalizmie i ułatwi pozyskanie kolejnych zleceń. Najtrudniej jest oczywiście zacząć, ale z każdym kolejnym krokiem ta droga będzie łatwiejsza. Wystarczy postawić na stały, systematyczny rozwój i nie zniechęcać się niepowodzeniami.