Firmy

LED

Ekrany LED, w przeciwieństwie do tradycyjnie stosowanych billboardów reklamowych, posiadają zaletę w postaci możliwości wyświetlania kilku treści, a także animacji. Taka forma reklamy jest obecnie dużo bardziej atrakcyjna dla reklamodawców niż stosowanie statycznych obrazów. Animacja wyświetlona na ekranie LED o wiele skuteczniej zachęcić do skorzystania z oferty niż statyczny obraz.

Wielkoformatowe ekrany LED na stałe wkomponowały się w krajobraz koncertów, targów, pokazów, meczy i innych imprez masowych oraz w panoramy miast. Są także obecne na dworcach oraz w galeriach handlowych, wyświetlając informacje od przyjazdach i odjazdach lub reklamy oferowanych produktów.

Ściany oraz ekrany LED wykonane są z diod elektroluminescencyjnych, czyli LED. Każdy piksel na ekranie złożony jest z trzech diod, o trzech podstawowych kolorach: czerwonym, niebieskim oraz zielonym. Ten model barw jest znany jako RGB i jest stosowany także w grafice komputerowej oraz druku. Dzięki połączeniu trzech najważniejszych barw możliwe jest stworzenie kolorów pośrednich, oraz barwy białej, włączając w to jej różną temperaturę barwową. Wysokiej jakości ekrany LED potrafią, według zapewnień producentów wygenerować nawet miliard barw.

Obecnie produkowane są dwa główne typy ekranów LED. Pierwszy typ nazywane dyskretnymi lub przewlekanymi, ze względu na specyficzny sposób produkcji. W tym rodzaju konstrukcji diody LED montowane są do płytek metodą przewlekaną. Metoda ta polega na klasycznym połączeniu elementów. Nóżki każdej diody przechodzą przez płytkę, a następnie są podłączane przy pomocy lutu z jej tylnej strony. Ta metoda produkcji pozwala także na rozszerzenie podstawowego modelu barw o kolejne, dzięki czemu można osiągnąć większy kontrast. Maksymalna liczba diod może wynieść nawet sześć. Takie rozwiązanie jest jednak, ze względu na koszty oraz brak konieczności, stosowane bardzo rzadko. Ekrany przewlekane są najczęściej stosowane na zewnątrz. Szczelna i zwarta obudowa pozwala na doskonałe zabezpieczenie przed szkodliwymi dla elektroniki warunkami atmosferycznymi. Jasność ekranów tego typu może dochodzić nawet do 5000 kandeli na metr kwadratowy.

Drugim najpopularniejszym typem ekranów, są te wyposażone w wyświetlacze SMD. Jak sama nazwa wskazuje, oparte są one na elementach Surface Mount Devices. Oznacza to, że nóżki elementów nie przechodzą na drugą stronę płytki, a montowane są na jej powierzchni. W tym typie wyświetlacza każdy emiter LED tworzy element w postaci małego chipu. Ekrany SMD użytkuje się głównie wewnątrz zabudować, nie tylko ze względu na większą podatność na wilgoć oraz temperaturę, ale także ze względu na niższą jasność niż przypadku pierwszego typu. Konstrukcja SMD pozwala na uzyskanie jasności rzędu 2000 kandeli ma metr kwadratowy.

Innym ważnym czynnikiem decydującym o możliwościach ekranów LED jest rozstawienie pikseli, nazywane także pixel pitch. Określony rozstaw składający się z trzech lub większej ilości pikseli nazywany jest rastrem. Pixel pitch to odległość pomiędzy dwoma pikselami o takim samym kolorze. Natomiast w przypadku wyświetlaczy SMD, mierzona od środka jednego emitera do środka drugiego. Oprócz tego wieli producentów konstruuje także urządzenia posiadające parametr virtual pixel pitch. Ekrany te stosują kompresję informacji graficznej pochodzącej ze źródła sygnału a następnie wysyłają rozdzielony sygnał pomiędzy dwa dostępne piksele. Pozwala to w znaczny sposób zwiększyć możliwości i jakość obrazu.

Oprócz tego niektóre wyświetlacze dzięki odpowiedniemu sterowaniu sygnału docierającego do diod LED potrafią zwiększać swoją rozdzielczość nawet o połowę. W przypadku wielkoformatowych wyświetlaczy jest do doskonałe rozwiązane poprawiające czytelność obrazu z małych odległości. Wśród operatorów ekranów LED dominuje zasada, według której aby czytelny obraz pozbawiany większych wad w postaci widocznych pikseli powstaje z odległości, która jest iloczynem wartości pixel pitch i liczby 1000. Oprócz rozdzielczość każdego wyświetlacza LED jest także mierzona w pikselach, podobnie jak ma to miejsce w przypadku ekranów komputera lub telefonu.

Ekrany LED niewątpliwie są przyszłością reklamy. Biorąc pod uwagę fakt, że stały się one nieodłącznym elementem, niektórych imprez, nieuniknione wydaje się, że będą one zdobywały coraz większą popularność.