Najczęstsze błędy popełniane przy projektowaniu logo
Projektowanie logo to złożony i długotrwały proces. Oczywiście można to zrobić szybko i bez researchu, jednak efekty są łatwe do przewidzenia – logo będzie utrudniało prowadzenie skutecznego marketingu. W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym błędom popełnianym przez osoby projektujące znaki graficzne. Błędy te niemal zawsze wynikają ze zbyt mało profesjonalnego podejścia do tematu i nie przyłożenia odpowiedniej wagi do wykonywanej pracy.
Logo to chyba najważniejszy element identyfikacji wizualnej. To znak graficzny reprezentujący firmę lub markę, można więc nawet w przenośni określić go jako jego twarz. Bez dobrze zaprojektowanego loga ciężko jest prowadzić skuteczne działania brandingowe, które są elementem marketingu i przekładają się (szczególnie długofalowo) na popularność usługi lub produktu. Dlatego bardzo ważne jest, aby na etapie projektowania logo nie popełniać pewnych pospolitych błędów.
1. Mało oryginalne logo. Tutaj problem może wynikać z różnych przyczyn. Często jest to wynik skorzystania z generatorów logo online lub kupienia gotowego logo ze stocku. Są one dopracowane na tyle, że na pierwszy rzut oka wyglądają ok. Nie są jednak dostosowane do twojej firmy i z czasem zaczniesz to zauważać. Będzie ci trudno budować tożsamość marki w oparciu o taki znak, tym bardziej, iż zapewne będzie bardzo przypominał tysiące logo innych firm.
2. Zbyt dziwne logo. To przeciwny biegun poprzedniego problemu. W poszukiwaniu oryginalności możesz przesadzić i zrobić coś, co po prostu nie będzie fajne. Można to porównać do ubioru – często osoby, które pretendują do miana oryginalnych, przesadzają z ekspresją i osiągają komiczny lub osłupiający efekt. Nie o to chodzi w logo. Ono ma się dać zapamiętać, ale nie za to, że było takie dziwaczne i nieprzyjemne.
3. Amatorskie wykonanie. Często w firmach, które dotychczas nie stawiały zbytnio na marketing, wykonanie logo przez osoby bez doświadczenia to jedyna alternatywa dla loga z generatora lub gotowego. Ciężko powiedzieć, co jest gorszym rozwiązaniem. Amatorskie logo będzie straszyło niedoróbkami już na pierwszy rzut oka. Na drugi – będzie widać brak jego dostosowania do strategii marketingowej firmy, w tym do założonego tone of voice.
4. Bycie zbyt modnym. W grafice, tak jak i w każdej innej dziedzinie ludzkiej działalności, wyraźnie widoczne są dominujące trendy, zmieniające się w czasie. Można je nazwać modami. I tak kiedyś była moda na spektakularne 3D, z dynamicznym oświetleniem, ostatnio tryumfy święcił zaś minimalistyczny flat design. Podążanie za modą nie jest złe, warto być na bieżąco, jednak warto też mieć w głowie, że logo podporządkowane modzie bardzo szybko straci na aktualności i trzeba będzie je zmieniać. Niech więc będzie współcześnie, ale też z wyraźnym, własnym, ponadczasowym charakterem.
5. Estetyka bez funkcji. To częsty błąd występujący w przypadku, gdy zlecimy wykonanie logo osobie bez doświadczenia. Nawet średnio zdolny grafik będzie w stanie stworzyć coś, co wizualnie będzie atrakcyjne. Jednak nie uwzględni w tym zakładanej funkcji, przez co utrudni nam przyszłe działania marketingowe. O tym musisz pamiętać, zanim zaakceptujesz projekt – logo to taki centralny punkt twoich działań marketingowych i musi to być w nim uwzględnione.
6. Błędy techniczne. Tutaj mamy na myśli wszelkiego rodzaju niedoróbki, jak niedopasowanie barw, ich niezgodność z księgą znaku, błędy w rysunku. Częstym błędem amatorów jest też tworzenie logo w grafice rastrowej zamiast w wektorowej. Grafika wektorowa jest w pełni skalowalna, dzięki czemu logo nie traci na jakości nawet przy dużych powiększaniach.
7. Brak czytelności. Problem braku czytelności może wynikać albo ze zbyt skomplikowanej bryły logo, albo ze zbyt dużej liczby elementów w nim zawartych lub też nieczytelnego fontu zastosowanego w elementach tekstowych. Logo musi być łatwe do zapamiętania, co niekoniecznie oznacza, iż musi być też maksymalnie proste, ale na pewno, że musi być czytelne i schludne.