Firmy

Najważniejsze zasady typografii internetowej

typografia

Z: flickr.com (tarale)

Projektowanie stron internetowych niemalże w 100 procentach opiera się na tradycyjnych zasadach typografii, czyli jednej z najstarszych technik druku wypukłego. Zdecydowaną większość informacji zamieszczanych w Internecie stanowi tekst. Dlatego od wyglądu samego tekstu zależy w dużym stopniu sukces projektowanej strony internetowej. Wobec tego jednym z głównych zadań projektanta stron jest umiejętne stosowanie zasad typografii internetowej. Warto poznać kilka zasad typografii internetowej, by uzyskać jak najlepsze efekty pracy.

Najważniejszą sprawą jest dobór właściwej czcionki. Przed dokonaniem tego wyboru, warto określić target, do którego chcemy trafić. Najważniejszym wskaźnikiem powinien być wiek. Jeśli witryna WWW jest adresowana do dzieci, warto pokusić się o czcionki dekoracyjne. Należy także pamiętać, że zdecydowanie łatwiej czyta się czcionki bezszeryfowe.

Kolejnym elementem tej układanki jest ograniczenie rodzajów użytych czcionek. Grafika tekstu nie może negatywnie wpłynąć na jego odbiór. Różnorodność jest wskazana, ale z umiarem. Najlepsze efekty można uzyskać łącząc ze sobą dwie rodziny czcionek, tak by stanowiły one jakąś sensowną i spójną całość. Niezbyt skomplikowane strony dobrze wyglądają z zastosowaniem jednej czcionki, z dodatkowym efektem pogrubienia czy kursywy. Wielość rodzajów czcionek jest dopuszczalna, a w zasadzie mile widziana w serwisach działających w obszarze szeroko pojętej sztuki.

Olbrzymie znaczenie ma także blok tekstu głównego. Według sprawdzonych zasad, najprzyjemniej czyta się tekst, którego poszczególne wiersze zawierają około 11 słów, s blisko 72 znaki.

Powodzenie witryny internetowej zależy także od odpowiedniego podziału tekstu strony. Najważniejszą zasadą jest wyróżnienie i ułożone w odpowiedniej kolejności nagłówków.

Dobry projektant stron internetowych zadba o to, by sprawdzić efekty swojej pracy jeszcze przed przekazaniem zrealizowanego zlecenia.