Pixel art
Pixel art (sztuka piksela, sztuka pikselowa, sztuka z pikseli) – to forma tworzenia grafiki, w której obraz powstaje piksel po pikselu. Efekt taki uzyskuje się dzięki użyciu programów do grafiki rastrowej, pozwalających na manipulowanie obrazem na poziomie pojedynczych pikseli.
Termin ten został formalnie użyty po raz pierwszy w 1982 roku, przez Adelę Goldberg i Roberta Flegala. Pojawił się w czasopiśmie amerykańskiego stowarzyszenia inżynierów ACM (Association for Computing Machinery), a autorzy podkreślali później wielokrotnie, że termin ten był już wówczas w użyciu i nie został przez nich wymyślony.
Taki charakterystyczny obraz posiada pewne cechy:
- widoczne pojedyncze piksele, nie muszą być duże, ale po prostu zauważalne,
- wykonane są manualnie z pojedynczych pikseli, punkt po punkcie,
- tworzone są celowo, a ich retro wygląd nie wynika np. z barier sprzętowych,
- ograniczona paleta barw, ponieważ zbyt duża ilość kolorów powoduje zlewanie się pikseli. Dodatkowo pierwsze pikselowe obrazy przeglądane były na urządzeniach o ograniczonych możliwościach technicznych, na których ilość kolorów była niewielka, więc obecna forma pixel artu jest też nawiązaniem do tej formy z czasów jej powstania.
Pierwotnie pixel art znajdował zastosowanie w grach komputerowych i konsolach do gier. Dzisiaj nadal wykorzystywany jest w grach, szczególnie w strategicznych, w których na ekranie znajduje się dużo elementów. Używa się go także na urządzeniach o ograniczonych możliwościach technicznych, posiadających małą ilość kolorów lub niską rozdzielczość ekranu.
Jednak pixel art w obecnej formie wyszedł poza świat gier komputerowych i jest wykorzystywany między innymi we wzornictwie czy designie. Grafiki stworzone tą techniką można znaleźć w formie nadruków na koszulkach, gadżetach, a także w przedmiotach codziennego użytku. Piksele widoczne są również w sztuce, w tym ulicznej, czy modzie, przez co pixel art stał się istotnym elementem kultury.