Firmy

Projektujesz logo? Tych błędów unikaj

Graficy w pracy - jeden stoi przy tablicy z przyklejonymi nottkami i coś pokazuje, drugi siedzi przy biurku i robi notatki

Kiedyś logo było elementem identyfikacji wizualnej, którym mogły się pochwalić tylko największe firmy. Jednak stopniowo posiadanie rozpoznawalnego graficznego znaku stało się standardem i teraz często nawet jednoosobowe działalności posiadają swoje logo. To oczywiście wiąże się z dużo większym zapotrzebowaniem na usługi graficzne i prowadzi do sytuacji, gdy na rynku działa sporo grafików z niewystarczającymi kwalifikacjami. To szczególnie im dedykujemy poniższą listę – najczęściej występujące błędy przy projektowaniu logo.

Jedną z podstawowych zasad przy projektowaniu logo jest wymóg prostoty. Zbyt skomplikowany wzór logo to jeden z podstawowych i najczęstszych błędów. Czasami wynika z braku doświadczenia u grafika, a czasami z preferencji i presji klienta. Logo powinno być proste i łatwe do zapamiętania. Zbyt skomplikowane wzory mogą wprowadzać zamieszanie i niezrozumienie. Ale to też nie jedyna ich wada. Skomplikowane logo może w przyszłości generować problemy z jego używaniem, bo np. będzie nierozpoznawalne w małej skali lub będzie problematyczne przy reprodukcji drukiem na firmowych i reklamowych materiałach.

Drugi błąd wynikający z braku umiaru to zbyt wiele kolorów. Przesadnie pstrokate logo może wprowadza niepotrzebny chaos. Według większości zaleceń – logo powinno mieć maksymalnie 2-3 kolory. Tutaj pojawiają się te same kwestie, co w poprzednim punkcie: zbyt wiele kolorów to komplikowanie logo, a więc problemy z jego zapamiętaniem, eksponowaniem oraz reprodukowaniem.

Pozostają w kwestii kolorów, zaznaczmy jeszcze, że redukcja ich liczby nie oznacza od razu wykonania dobrej roboty. Częstym błędem jest nieodpowiedni dobór barw. Kolor w logo powinien być starannie dobrany i odzwierciedlać wartości oraz styl firmy. Także ze względu na ten aspekt projektowania znaku graficznego, warto mieć na uwadze sprawy praktyczne – niektóre kolory mogą być bardziej problematyczne w reprodukcji drukiem lub źle się komponować z typowymi elementami otoczenia, z którymi będą współwystępować. To istotne kwestie, ale zależne od konkretnej branży, firmy oraz sytuacji.

Jak wspominaliśmy we wstępie – obecnie logo ma już prawie każda firma, nawet mikrofirmy. Z tego względu w obiegu jest bardzo dużo wzorów i często zdarza się, że nowe logo jest zbyt podobne do innych projektów. Logo powinno być unikalne i wyróżniać się spośród innych logo w branży. Warto mieć na uwadze, że jeśli masz świetny pomysł na logo, bo prosty i związany z podstawowymi symbolami powiązanymi z branżą, to – niestety – pewnie taka koncepcja została już wykorzystana.

Wygląd nawet dobrze narysowanego logo może zepsuć zły font. Powinien on być nie tylko czytelny, ale też zgodny z wizerunkiem marki. Zbyt skomplikowane fonty lub te, które są trudne do odczytania, mogą zniweczyć cel logo, czyli natychmiastową i błyskawiczną rozpoznawalność.

Przy projektowaniu logo nie wolno dać się ponieść fantazji. Kreatywność jest potrzebna, lecz dyscyplina i warsztat również. Zbytnie oparcie się na impulsach i zlepianie ze sobą wszystkich pomysłów doprowadzi do braku spójności. Logo powinno być spójne z wizerunkiem marki i powinno przyciągać uwagę odbiorców. Możliwe aspekty tego błędu to: brak spójności w kolorze, czcionce lub stylu. Jak widzisz więc spójność logo ma dwa wymiary – z jednej strony chodzi o spójność wewnętrzną, czyli wszystkich elementów w obrębie projektu, z drugiej o spójność zewnętrzną, czyli zgodność z całą identyfikacją wizualną firmy.

U początkujących grafików projektujących logo często zdarza się nieodpowiednie użycie efektów specjalnych: ffekty specjalne mogą dodać niektórym projektom atrakcyjności, ale należy używać ich z umiarem. Nadmierne użycie efektów specjalnych może zniweczyć cel logo i sprawić, że będzie trudne do odczytania. Warto też mieć na uwadze, jakie obecnie są trendy, bo np. wszelkiego rodzaju efekty 3D ostatnio ustąpiły tzw. flat designowi.

Logo firmy, mimo że często jest bardzo prostym obiektem, zazwyczaj też wymaga najwięcej pracy przy tworzeniu pakietu identyfikacji wizualnej. Ze względu na to, iż w wielu przypadkach ma niedosłowny charakter (np. jest abstrakcyjnym wzorem lub symbolem), przy jego opracowywaniu łatwo ulec złudzeniu, że wszystko jest dozwolone i dać się ponieść fantazji. To właśnie taka postawa zazwyczaj prowadzi do powstawania wymienionych w tym artykule błędów. Aby ich unikać, należy przede wszystkim pracować w sposób zdyscyplinowany i zgodnie z zasadami sztuki.